Malūnspariniai

Lengvas, saugus ir įtraukiantis skrydis – pažink dangų iš naujos perspektyvos.

Kas yra malūnsparnis?

Malūnsparnis (dar vadinamas autožyru), tai orlaivis, kurio sparnus atstoja viršutinis laisvai besisukantis sraigtas, o stumia galinis sraigtas.

Tai nedidelis, lengvas vienvietis arba dvivietis orlaivis su besisukančiu viršutiniu rotoriu, kurio didžiausia kilimo masė siekia iki 600 kg. Skirtingai nei sraigtasparnyje, malūnsparnio rotorius nėra varomas variklio – jį suka priešpriešinis oro srautas skrydžio metu. Judėjimui į priekį naudojamas galinis propeleris, kurį suka variklis. Tokiam orlaiviui pakilti reikia gerokai mažiau vietos nei lėktuvui, o leistis jis gali beveik vertikaliai.

Jis dažniausiai naudojamas pramoginiam ar asmeniniam skraidymui.

Malūnsparniai pasižymi puikiu manevringumu, tiksliu valdymu ir gebėjimu saugiai skristi nedideliu greičiu – dėl šių savybių jie itin mėgstami aviacijos mėgėjų bei suteikia išskirtinę ir įsimintiną skrydžio patirtį.

Kaip tai veikia?

Rotorius (keliamoji jėga)

Viršuje esantis didelis rotorius nėra varomas variklio. Jis laisvai sukasi dėl oro srauto, kai malūnsparnis juda į priekį – šis reiškinys vadinamas autoratacija. Ore kylantis srautas suka mentes ir sukuria keliamąją jėgą, panašiai kaip vėjo malūnas.

Sraigtas (trauka)

Variklio sukamas sraigtas, esantis užnugaryje, suteikia trauką į priekį, kaip ir lėktuve. Šis judėjimas pirmyn palaiko oro tekėjimą per rotorių, todėl šis sukasi ir generuoja keliamąją jėgą.

Valdymas

Pilotas valdo orlaivį keisdamas rotoriaus galvutės pasvirimo kampą (taip valdydamas pakrypimą ir nuolydį), o uodegos vairas naudojamas krypties (posūkio) valdymui – kaip lėktuve.

Saugumas

Kadangi rotorius visada sukasi autoratacijos režimu, net varikliui sustojus girolėktuvė toliau sklendžia ir išlaiko keliamąją jėgą, todėl šie orlaiviai yra labai saugūs variklio gedimo atvejais.

Kodėl verta išbandyti?

Populiariausi malūnsparnių gamintojai, paplitę Lietuvoje