Kaip tapti pilotu?
Nuo svajonės iki realybės. Tapk pilotu. Prisijunk prie mūsų bendruomenės.
Nori išmokti skristi? Tai paprasčiau, nei manai!
Aviacija siūlo daugybę kelių tiems, kurie nori pakilti į orą – nuo tarptautinių licencijų, suteikiančių teisę valdyti didesnius, sertifikuotus orlaivius, iki nacionalinių ultralengvųjų orlaivių pilotų licencijų, su kuriomis skraidymas tampa prieinamas kiekvienam.
Turėdamas ultralengvojo orlaivio piloto licenciją, gali skristi motorizuotu parasparniu, motorizuota skraidykle, lengvuoju lėktuvu, malūnsparniu (autogyro) ar lengvuoju sraigtasparniu – pasirinkimas priklauso nuo tavęs!
Pilotų licencijų rūšys
Norint skraidyti, reikalinga piloto licencija, suteikianti teisę valdyti tam tikros kategorijos orlaivius. Lietuvoje iš esmės yra dvi pagrindinės licencijų rūšys:
Nacionalinė ultralengvojo orlaivio (ULO) piloto licencija
Ši licencija išduodama pagal nacionalinius teisės aktus ir tvarkas, o jos priežiūrą vykdo Lietuvos ultralengvųjų orlaivių pilotų federacija (ULOPF).
- Ji suteikia teisę valdyti lengvesnius, ne sertifikuotus orlaivius – iki 475 kg maksimalaus kilimo svorio.
- Ore taikomos tos pačios skrydžių taisyklės kaip ir visiems kitiems orlaiviams, tačiau skiriasi techniniai reikalavimai orlaiviui ir licencijavimo sistema.
- Ši licencija galioja Lietuvoje. Jei norima skristi užsienyje, būtina gauti tos šalies patvirtinimą ar pripažinimą, priklausomai nuo nacionalinės tvarkos.
- Tai paprastesnis, greitesnis ir ekonomiškesnis būdas pradėti skraidymo kelią.
Tai tarptautiniu mastu pripažįstamos licencijos, pavyzdžiui, PPL (Private Pilot Licence), kurias reglamentuoja EASA ir ICAO nustatyti dokumentai bei taisyklės.
- Šios licencijos suteikia teisę valdyti sertifikuotus, sudėtingesnius ir sunkesnius orlaivius.
- Tokie orlaiviai paprastai turi pažangesnę įrangą, gali skristi didesniais atstumais ir yra naudojami tiek privačiai, tiek komerciniais tikslais.
- Egzaminus Lietuvoje organizuoja Transporto kompetencijų agentūra (TKA).
- Licencijos galioja tarptautiniu mastu – pagal ICAO/EASA taisykles.
Pagrindiniai skirtumai tarp licencijų
| Savybė | Nacionalinė ULO licencija | EASA/ICAO licencija |
|---|---|---|
| Orlaiviai | Ultralengvieji (ne sertifikuoti) orlaiviai (iki 475 kg) | Sertifikuoti orlaiviai |
| Galiojimas | Nacionalinis (užsienyje reikalinga papildoma pripažinimo procedūra, priklausanti nuo konkrečios šalies) | Tarptautinis (ICAO/EASA) |
| Medicininė pažyma | Pakanka B kategorijos vairuotojo pažymėjimo medicininės pažymos | Reikalinga 2 klasės aviacijos medicinos pažyma |
| Mokymų trukmė | Trumpesnė ir paprastesnė | Ilgesnė ir sudėtingesnė |
| Kaina | Kelis kartus mažesnė | Žymiai didesnė |
| Praktinių skrydžių valandos | Nuo 23 val., priklausomai nuo orlaivio klasės | Daugiau (≥45 val.) |
| Egzaminai | Lietuvos ultralengvųjų orlaivių pilotų federacijoje (ULOPF) | Transporto kompetencijų agentūroje (TKA) |
| Tinkamiausia kam | Norint pradėti skraidyti paprastai, pigiai ir greitai | Norint skraidyti didesniais orlaiviais ar siekti profesinės karjeros |
Orlaivių skirtumai ir išlaikymo ypatumai
EASA licencijos suteikia teisę skraidyti didesniais, sudėtingesniais ir brangesniais orlaiviais, kurių įsigijimas, nuoma ir techninė priežiūra kainuoja ženkliai daugiau.
Tuo tarpu ultralengvieji orlaiviai:
- yra lengvesni ir paprastesnės konstrukcijos,
- reikalauja mažiau kuro bei priežiūros,
- gali būti laikomi ir eksploatuojami mažesnėse aikštelėse,
- todėl jų bendros skraidymo sąnaudos kelis kartus mažesnės.
Tai reiškia, kad su ULO licencija gali patirti tą pačią skrydžio laisvę ir pojūtį, tačiau žymiai paprasčiau, ekonomiškiau ir prieinamiau.
Orlaiviai, kuriuos galima pilotuoti tik su ULO licencija
Kai kurie orlaiviai neturi sertifikuotų EASA alternatyvų, todėl juos galima pilotuoti tik su ULO licencija. Tai:
- Motorizuoti parasparniai
- Motorizuotos skraidyklės
- Malūnsparniai (Autogyro)
Kodėl verta rinktis ULO licenciją?
- Mokymai trumpesni, paprastesni ir pigesni
- Reikia tik paprastos medicininės pažymos
- Galima rinktis iš įvairių orlaivių tipų
- Skrydžiai kelis kartus pigesni
- Tai puikus startas aviacijoje – pirmas žingsnis į didesnius sparnus
ULOPF licencija – tai greičiausias ir prieinamiausias kelias pradėti skraidyti.
Nuo pirmųjų teorijos pamokų iki pirmojo savarankiško skrydžio – vos per kelis mėnesius!
Kaip tapti ultralengvojo orlaivio pilotu?
Štai penki pagrindiniai žingsniai, kuriuos reikia žengti, norint tapti ultralengvojo orlaivio pilotu ir įgyti savo pirmąją – A klasės (pradinę) kvalifikaciją.
Tai – pagrindinis žingsnis kiekvienam, norinčiam pradėti skraidymo kelią.
Vėliau, tobulindamas įgūdžius ir patirtį, galėsi įgyti aukštesnes kvalifikacijas, kurios suteikia teisę atlikti papildomas veiklas – pavyzdžiui, skraidinti keleivius ar mokyti kitus pilotus.
Mokyklos ir instruktoriaus pasirinkimas
Lietuvoje veikia įvairios skraidymo mokyklos ir privatūs instruktoriai, kurie paruoš tave egzaminams. Instruktorius lydės tave viso mokymosi proceso metu.
Teorijos mokymasis
Išmoksi devynias temas, reikalingas ultralengvojo orlaivio pilotui.
Praktinis mokymasis
Praktinio mokymosi metu išmoksi valdyti pasirinktą ultralengvąjį orlaivį.
Teorijos egzaminas federacijoje
Egzamino metu turėsi pademonstruoti turimas žinias visos išmoktose temose.
Praktinio skrydžio egzaminas
Egzamino metu turėsi atlikti skrydį su egzaminuotoju, kuris įvertins tavo pasiruošimą savarankiškiems skrydžiams.
1. Mokyklos ir instruktoriaus pasirinkimas
Lietuvoje veikia kelios patikimos skraidymo mokyklos, kuriose gali pradėti savo mokymus. Instruktorius lydės tave viso mokymosi proceso metu.
Visą mokyklų sąrašą rasi čia!
2. Teorijos mokymasis
Teorijos kursas dažniausiai vyksta nuo gruodžio iki gegužės mėnesio. Jo metu nagrinėjamos 9 pagrindinės temos:
- Oro teisė
- Meteorologija
- Bendrosios žinios apie orlaivį
- Navigacija
- Aerodinamika
- Radijo ryšys
- Žmogaus galimybės ir jų ribos
- Skrydžio procedūros
- Bendroji skrydžių sauga
Šios žinios padės tau suprasti, kaip saugiai ir užtikrintai valdyti orlaivį.
3. Praktikos mokymasis
Skrydžių praktiką atliksi tikruose orlaiviuose, padedamas patyrusio instruktoriaus.
Tau reikės sukaupti mažiausiai nuo 23 skrydžio valandų, priklausomai nuo orlaivio klasės, iš kurių dalis bus savarankiški skrydžiai.
Praktikos metu išmoksi valdyti orlaivį įvairiomis sąlygomis, atlikti skrydžio procedūras ir pasiruošti praktiniam egzaminui.
4. Teorijos egzaminas federacijoje
Baigęs teorijos kursą, laikysi vidinį egzaminą savo mokymo įstaigoje.
Išlaikius šį egzaminą, gausi pažymėjimą, kuris suteikia teisę laikyti oficialų teorijos egzaminą Lietuvos ultralengvųjų orlaivių pilotų federacijoje (ULOPF).
5. Praktinio skrydžio egzaminas federacijoje
Baigęs visą mokymo programą ir sukaupęs reikiamą skrydžių valandų skaičių, laikysi praktinį egzaminą su ULOPF egzaminuotoju.
Egzamino metu turėsi pademonstruoti, kad gebi saugiai ir savarankiškai valdyti orlaivį pagal nustatytas procedūras.
Išlaikius tiek teorijos, tiek praktikos egzaminus, gausi Ultralengvojo orlaivio piloto licenciją (UL licenciją).
Nuo šiol galėsi savarankiškai skraidyti ultralengvaisiais orlaiviais ir priklausyti augančiai aviacijos entuziastų bendruomenei Lietuvoje!
Reikalavimai kandidatams
Norint pradėti mokytis skraidyti, reikia atitikti šiuos pagrindinius reikalavimus:
- Būti ne jaunesniam kaip 15 metų
- Turėti galiojančią medicininę pažymą, leidžiančią vairuoti B kategorijos transporto priemones
Nori pradėti mokymus?
Užsiregistruok! Po registracijos per kelias minutes el. paštu gausi:
- Mokinio numerį
- Nuorodą, kur įkelti prašymą ir medicininę pažymą
Kodėl verta?
- Pajusi tikrą laisvę ore
- Skrisi virš gražiausių Lietuvos vietų
- Įgysi unikalių žinių ir įgūdžių
- Tapsi bendruomenės dalimi, kurioje laukia draugiški ir patyrę pilotai

